What is bullying?
Bullying is always…
— A Power Game against the less powerful
— Persistent and repeated
— Perceived as unpleasant by the target
— Purposeful, aiming at causing pain, fear, distress to the target and pleasure or reassurance to the bully
Bullying can take many forms
— Physical (pushing, hitting, kicking, pinching)
— Verbal (name calling, rumour spreading, sarcasm, threats)
— Emotional (exclusion, humiliation, manipulation)
— Sexual (sexual comments, unwanted sexual contact)
— Homophobic (aimed against perceived homosexuals)
— Racist (racial taunts, graffiti, gestures)
— Cyber bullying (publishing private info on the net, sending blackmailing SMS or email)
Some hurt more than others…
The parties involved
— The bully
— The bully’s fans
— The target/victim
— The target’s friends (if any…)
— The peer audience
It takes 4 to bully
Victims suffer from
— Depression
— Low self-esteem
— Self-consciousness
— Low school performance due to lack of concentration
— Fear of school, dropouts
— Isolation
— Suicidal thoughts
Are targets the only victims?
Bullies are not better off than their victims
Research shows that most school bullies end up
• in prison for all sorts of anti-social behaviour
• dying young of accidents, drug abuse, murder
• Having all their intimate relationships ruined
• Unable to escape the illusion that problems are solved with violence
Elliot, Bullying Pays! A Survey of Young Offenders, 2002 (available from Kidscape website)
Peers are not unaffected, nor innocent
• The role of the peer audience is crucial for the continuation of the ‘show’
• Witnessing bullying is stressful and hazardous to peers who learn that tolerating violence is legitimate
Peer intervention can stop bullying within 30 seconds
Why do children bully?
— They have experienced being bullied themselves
— They have not learnt to respect rules
— After a trauma
— They cannot manage negative feelings, failure or boredom
Tips for all
— Be assertive, not aggressive or submissive
— Your body language should show that you are not afraid nor provoking
— Onlookers ought to become bystanders to both victims and bullies
Understand the fear mechanism!
School intervention
— Focus on the social environment of the school/ school values
— Assess bullying at your school to motivate students to take action and tailor your programme
— Garner staff and parent support for bullying prevention
— Adopt straightforward rules about bullying
— Intervene consistently and appropriately
Best practices (The Olweus Bullying Prevention Programme)
The Olweus programme
— All staff should be able to intervene effectively on the spot to stop bullying (i.e., in the 1–2 minutes that one frequently has to deal with bullying).
— Designated staff should also hold sensitive follow-up meetings with children who are bullied and (separately) with children who bully.
— Staff should involve parents of affected students
The no blame approach
Stavriana Soubassi & Pupils
Εκφοβισμός στο σχολείο: Μας αφορά;
Τι σημαίνει εκφοβισμός;
Ο εκφοβισμός είναι πάντα …
— Ένα παιχνίδι εξουσίας εις βάρος του πιο αδύναμου
— Επίμονος και επαναλαμβανόμενος
— Δυσάρεστος σε αυτούς που τον υφίστανται
— Εμπρόθετη πράξη με σκοπό την πρόκληση πόνου, φόβου, ανησυχίας στο στόχο και ευχαρίστησης ή επιβεβαίωσης στο θύτη
Ο εκφοβισμός μπορεί να πάρει πολλές μορφές
— Σωματικός
— Λεκτικός
— Ψυχολογικός
— Σεξουαλικός
— Ομοφοβικός
— Ρατσιστικός
— Μέσω του διαδικτύου
Εμπλεκόμενα μέλη
— Ο εκφοβιστής
— Οι οπαδοί του
— Ο στόχος / θύμα
— Οι φίλοι του στόχου (αν υπάρχουν …)
— Το κοινό των συνομηλίκων
Συνέπειες για το θύμα
— κατάθλιψη
— χαμηλή αυτοεκτίμηση
— ντροπή και δειλία
— χαμηλή επίδοση λόγω έλλειψης συγκέντρωσης
— φόβος και άρνηση του σχολείου
— απομόνωση
— τάσεις αυτοκτονίας.
Οι ίδιοι οι εκφοβιστές κινδυνεύουν περισσότερο
Έρευνες δείχνουν ότι οι περισσότεροι μαθητές-νταήδες καταλήγουν σε
• διάπραξη σοβαρών ποινικών αδικημάτων, εγκλημάτων, φυλάκιση
• θάνατο από ναρκωτικά ή δυστυχήματα, δολοφονία, βεντέτα
• καταστροφή των σημαντικών σχέσεών τους
• ζουν την αυταπάτη ότι θα λύνουν όλα τους τα προβλήματα με το νταηλίκι.
Οι συνομήλικοι δεν είναι αλώβητοι, ούτε ουδέτεροι
— Χωρίς τη συμμετοχή του κοινού των συνομηλίκων δεν είναι δυνατή η ‘παράσταση’
— Οι συνομήλικοι μάρτυρες ζουν μέσα στο φόβο και την αυταπάτη της νομιμοποίησης της βίας
Γιατί τα παιδιά γίνονται νταήδες;
— έχουν υποστεί εκφοβισμό
— δεν έχουν οριοθετηθεί σωστά
— μετά από μια τραυματική εμπειρία
— επειδή δεν έχουν μάθει να διαχειρίζονται την αποτυχία ή την ανία
Συμβουλές προς όλους
— Η συμπεριφορά σου πρέπει να δείχνει αυτοπεποίθηση και όχι να είναι επιθετική, ούτε υποχωρητική
— Η γλώσσα του σώματος πρέπει να δείχνει ότι δεν φοβάσαι και δεν πρέπει να προκαλείς τον εκφοβιστή
— Οι παρατηρητές πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη τους ως υποστηρικτές και αληθινοί φίλοι θύματος και δράστη
Σχολική παρέμβαση
— Αλλάξτε το κοινωνικό κλίμα / τις αξίες του σχολείου
— Εκτιμήστε την έκταση/φύση του προβλήματος στο σχολείο σας για να κινητοποιήσετε τους μαθητές
— Ζητήστε τη στήριξη γονιών και συναδέλφων στην πρόληψη του προβλήματος
— Υιοθετήστε σαφείς κανόνες
Η παρέμβαση πρέπει να είναι συνεπής και κατάλληληΠρότυπο πρόγραμμα Olweus
— Όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό επεμβαίνει άμεσα σε κάθε επεισόδιο
— Εξειδικευμένο προσωπικό συζητά χωριστά με παιδιά θύματα και παιδιά εκφοβιστές
— Οι γονείς συμμετέχουν ενεργά στην παρέμβαση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου